27 травня (середа) 2020р.
Тема: систематизація та узагальнення вивченого про просте та складне речення.
Перегляньте відео за посиланням (синтаксичний розбір, зробіть конспект)
https://www.youtube.com/watch?v=-Jnq4WQMFr4
26 травня (вівторок)
Тема: Узагальнення вивченого про просте речення. Опрацювати §38-39 виконати тести на ст.134 -135 (перешліть на пошту) . Перегляньте відео за посиланням (культура мови: говоримо правильно),
https://www.youtube.com/watch?v=cAWXbjLHyLg5
20 травня 2020р. (середа)
Тема: Узагальнення вивченого про складне речення
Пройдіть тест до 20.05. 18.00
Диктант(самоперевірка)
Нормативи оцінювання диктанту
Бали
|
Кількість помилок
|
Бали
|
Кількість помилок
|
1
|
15-16 і більше
|
7
|
4
|
2
|
13-14
|
8
|
3
|
3
|
11-12
|
9
|
1+1(негруба)
|
4
|
9-10
|
10
|
1
|
5
|
7-8
|
11
|
1(негруба)
|
6
|
5-6
|
12
|
-
|
З давніх-давен ще з діда-прадіда весною, починаючи од Великодня, грають в ігри. Пісні, що співали під час весняних обрядів, — веснянки-закличні, бо «закликали» весну та добрий урожай. Веснянки майже завжди супроводжували танцювальними рухами, окремі з яких чітко нагадували процес оброблення землі: оранки, сівби, косовиці — й пояснювали словами: «А ми просо сіяли, сіяли», «Ось так, ось так рвуть мак».
Усі весняні ігри вигадані на міфічній
основі: вони стосуються світлих і темних небесних сил, в них ми бачимо копію
того, що діється весною на небі й на землі.
У веснянках бачимо три головні форми руху
дівчат та хлопців: по колу, поплутаний і рух двох протилежних рядів. Так
грають у Короля, Зайчика, Перепілочку. В іншій грі дівчина стає посеред кола,
її називають царівною. Хлопець-царенко має вивести її з кола.
Перехідним вважали свято Жайворонків, або свято
Сорока мучеників. За давнім повір’ям, весну з вирію приносять на своїх
крилах птахи. Щоб прискорити їх приліт, діти, співаючи пісень, носили селом духмяних, випечених із тіста «жайворонків».
До речі, у деяких іграх бачимо фігуру руху
покручену, як, наприклад, у Кривому танці, коли забивають у землю три кілки,
беруться за руки в два ряди й крутяться поміж ними, повторюючи рухи хмар на
небі.
Тема: Аналіз перевірної роботи
18 травня 2020р. (понеділок)
Самодиктант
Вставте
необхідну орфограму в слово та розставте розділові знаки
Міфи наших предків
(З)(давніх)давен
ще (з)(діда)прадіда в(и,е)сною поч(е,и)наючи од
(В,в)ел(е,и)кодня грают(ь?) в ігри. Піс(ь)ні що співали під час обрядів
в(и,е)снянки заклич(ь)ні бо «закликали» в(и,е)сну та
добрий урожай. В(и,е)с(ь)нянки майже завжди супроводжували тан(ь)цювал(ь)ними
рухами окремі з яких чітко нагадували процес обробле(н,нн)я з(и,е)млі оранки сівби косовиці й пояснювали словами А ми просо сіяли сіяли Ось так
ось так рвут(ь) мак. (У,В)сі в(и,е)сняні ігри вигадані на міфічній
основі вони стосую(ць/ть)ся світлих і темних небесних сил (у,в)
них ми бач(и,е)мо копію того що діє(ць/ть)ся
в(и,е)сною на небі й на з(и,е)млі.
У (в,у)сіх в(и,е)сня(н/нн)их
іграх бач(и,е)мо три головні форми руху дівчат та хлопців по колу
поплута(н,нн)ий і рух двох прот(и,е)лежних рядів. Так грают(ь?) у (К,к)ороля,
(З,з)айчика, (П,п)ерепілочку. (У,В) ін(ь)шій грі дівч(е,и)на стає
пос(и,е)р(и,е)д кола її наз(и,е)вают(ь?) царівною. Хлопец(ь?-)царенко має
вив(и,е)сти її з кола.
П(и,е)р(и,е)хідним (у,в)важали св(’?-)ято (Ж,ж)айворонків або (С,с)орока (М,м)уч(и,е)(н,нн)иків. За давнім повір(’?-)ям
в(и,е)сну з вирію пр(и,е)носят(ь?) на своїх крилах
птахи. Щоб пр(и,е)скорити їх пр(и,е)лі(т,д) діти співаючи пісен(ь) носили с(и,е)лом духм(’?-)яних вип(и,е)че(н,нн)их із тіста «жайворонків».
(До)речі у деяких іграх бачимо фігуру
руху покручену як наприкла(т,д) (в,у) (К,к)р(е,и)вому тан(ь)ці коли
заб(и,е)вают(ь) у з(и,е)млю три кілк(а,и) б(и,е)ру(ць/ть)ся за руки в два
ряд(а,и) й крутя(ць/ть)ся помі(ж,ш) ними повторюючи рух хмар на небі.
Зичу успіхів!
13.05.2020 р. (середа)
Тема: тези прочитаної науково-пізнавальної статті. Конспект
Складання тез статей — дуже важливе для нашого часу уміння, яким повинен володіти кожен випускник школи. Це один зі способів вивчення тексту, осмислення, засвоєння і запам’ятовування інформації, яка міститься у тексті.
Тези-це коротко, точно, послідовно сформульовані ідеї, думки, положення доповіді, повідомлення, статті тощо. Тези складають основу тексту.
Формулювання кожної тези починається з нового рядка, кожна теза має самостійну думку, висловлену в одному або кількох реченнях. Тези суттєво відрізняються від плану, оскільки виділяють кожну думку, підтверджуються фактами і прикладами. Вони використовуються для запам’ятовування певної інформації. Здебільшого мають форму речень на зразок: Реформи шкільної освіти. Ігрова форма уроку. Підручник як художній твір. Можливості вибору домашнього завдання.
Опрацювати §36, виконати вправу 2 на сторінці 130
Шановні учні! Прошу звертати увагу на моє прохання надсилати завдання в певний час. У мене, крім вас, є ще й інші учні. Поштова скринька переповнена. Шукати саме ваші листи серед інших важко.
Хочу подякувати учням класу, які написали контрольний твір , навчальний самодиктант, пройшли олімпіаду. Решті варто замислитися та усвідомити те, що ми навчаємося дистанційно! Хто не має оцінок за дистанційне
навчання , буде записано "не зараховано". Поспішайте...
12.05.2020р. (вівторок)
Тема уроку: Засоби міжфразового зв'язку
Опрацюйте §34-35, виконайте вправу 4 на сторінці 122, вправу 2 на сторінці 125(усно)
Перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=MNmeqYhCmCU
06.05. 2020р. (середа)
Тема уроку :
Повторення вивченого про складне речення з різними видами зв'язку
перегляньте відео за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=UC-shbgNhTg
запишіть із відео речення із синтаксичним розбором у зошити ( Над притомленим завороженим степом...)
05.05. 2020р. Урок української мови
Тема: Написання контрольного твору - роздуму на морально-етичну тему
Ознайомтесь із написанням прізвищ та імен за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=-6IK1B7ajvU
посилання на Олімпіаду https://vseosvita.ua/profile/step3
Твір вибудовується у формі твору-роздуму:
28 квітня 2020р. (середа)
Тема: Навчальний самодиктант
НАШЕ СЛАВНЕ МИНУЛЕ
1. Перші українські книги Першим україн(ь?)с(ь?)ким книгам майже тисяча років! Що це за книги? Хто їх написав? (До)сьогодні їх дійшло (не)багато а точніше //зовсім мало. (Най)відоміш(и) з них //(«?)(П,п)овіс(ь?)т(ь?) минулих літ(»?) (Н,н) естора (Л,л)ітописця («?)Слово про Ігорів похід(»?) (не)відомого автора («?)(С,с)лово про закон і благодат(ь?)(»?) м(М,м)итрополита (ІД)ларіона. Давню історію нашого краю ми знаємо (перед)усім завдяки («?)(П,п)овіс(ь?)ті минулих літ(»?) (Н,н)естора (Л,л)ітописця. Нестор жив у другій половині одинадцятого //(на)початку дванадцятого столі(тт,т)я. Присвятив своє жи(тт,т)я релігійній справі// (до)кінця своїх днів був ченцем (Києво)Печерс(ь?)кої (Л,л)аври. Однак прославився (перед)усім як автор (най)давнішого літописного зібра(нн,н)я («?)(П,п)овіс (ь?)т(ь?) минулих літ(»?) що проливає світло на нашу історію адже пам('?) яток написа(нн,н)их майже тисячу років тому дуже мало а (тим)паче таких масштабних! («?)(П,п)овіс(ь?)т(ь?) минулих літ(»?) вражає широтою охопле(нн,н)я історичних подій //від перших кроків людства після вигна(нн,н)я (А,а)дама і (Є,є)ви з раю до бурхливих історичних подій початку дванадцятого столі(тт,т)я. Ця книга висвітлює історію (С,с)хідних слов('?) ян і князівс(ь?)кої влади утвердже(нн,н)я хр(е,и)стиянства на (Р,р)усі ро (з,с)повідає про вин(е,и)кне(нн,н)я слов('?)ян(ь?)с(ь?)кої п(е,и)семності. Усі згадані книги (руко)писні а перша друкована книга в (У,у)країні з ('?)явит(ь?)ся майже через (пів)тисячолі(тт,т)я //її надрукує славетний (І,і) ван (Ф,ф)едоров.( 173 слова. З підручника )
Написати диктант та відправити на електронну verashynkevych@gmail.com до 16.00)
27. 04. 2020р.
Урок української мови
Опрацюйте § 33 виконайте вправу 1, 2 на ст. 116 (усно)
перегляньте відео за посиланням (повторення теми"Наголос")
https://www.youtube.com/watch?v=jTM1xZ5m7Bo&t=197s
посилання на Олімпіаду https://vseosvita.ua/profile/step3
Твір вибудовується у формі твору-роздуму:
1.ВСТУП (підведення до
проблеми: чому я над цим замислився — став учасником чи свідком якоїсь події,
щось почув чи прочитав).
2.
ТЕЗА ТВОРУ.
3. Доказ на підтвердження або
спростування тези.
4.
Доказ (або приклад).
5.
Доказ (або приклад).
III. ВИСНОВКИ.
Ознайомлення із
тематикою творчих робіт.
Виберіть одну з
найактуальніших. Перелік
рекомендованих тем
1. Своє, рідне — своєрідне.
2.Доброта — це порятунок
людства, життєдайний дар чи непотрібний пережиток?
3. Чи можна навчитися
відчувати чужий біль?
4.
Цінуйте кожну мить
життя.
5. Чого сьогодні не вистачає
українцям?
6. Що нам потрібно
відроджувати? (здати не пізніше четверга до 20 години)
Настанови щодо
складання власних творів. Ознайомлення з пам’яткою «Як складати твори на
морально-етичну тему в публіцистичному стилі».
Послідовність роботи
Написання роботи треба
розпочати з осмислення запропонованої вчителем (або самостійно вибраної) теми
та визначення меж теми. Потрібно з’ясувати, що саме треба сказати чи написати,
щоб розкрити тему, що для розкриття теми є найважливішим, що менш важливим, але
все ж бажаним, від чого слід відмовитися через несуттєвість чи неактуальність.
Після цього обміркувати
головну думку майбутнього твору — висновок, який має випливати з усього
сказаного чи написаного.
Наступний етап — це добір
відповідного фактичного матеріалу та його систематизація. Джерелом фактів для
розкриття теми може служити досвід автора майбутнього твору, інформація,
одержана ним від учасників або свідків певних подій, статистичні дані з
довідників, підручників, періодики. Авторові не слід нехтувати також власною
уявою. Систематизувати ретельно зібраний фактичний матеріал найкраще у вигляді
плану твору.
Після складання плану
переходимо до наступного етапу — створення тексту.
Вимоги до твору:
- чітке
формулювання тези;
- добір чітких і вичерпних аргументів на її
підтвердження або спростування;
- логічність і послідовність викладу думок;
- точність
висновків.
Важливе завдання — добір
виражальних засобів мови (слів, граматичних форм, синтаксичних конструкцій), що
відповідають вимогам вибраного стилю.
ПАМ’ЯТКА
«Як
складати твори на морально-етичну тему в публіцистичному стилі»
1.
Продумати тему твору та
його зміст.
2.
Опрацювати необхідну літературу.
3.
Визначити основну думку твору.
4. Продумати послідовність
твору-роздуму, дотримуючись його композиційних особливостей (вступ, основна
частина,, висновок).
5.
Самостійно скласти план висловлення.
6.
Обрати стиль викладу.
7.
Під час написання твору
необхідно дбати про розкриття його теми.
8.
Бути уважним до вживання
мовних засобів у творі.
9.
Відтворити твір спочатку
подумки, а потім — у писемній формі.Перешліть на пошту до 06.05.20.00год.
28 квітня 2020р. (середа)
Тема: Навчальний самодиктант
НАШЕ СЛАВНЕ МИНУЛЕ
1. Перші українські книги Першим україн(ь?)с(ь?)ким книгам майже тисяча років! Що це за книги? Хто їх написав? (До)сьогодні їх дійшло (не)багато а точніше //зовсім мало. (Най)відоміш(и) з них //(«?)(П,п)овіс(ь?)т(ь?) минулих літ(»?) (Н,н) естора (Л,л)ітописця («?)Слово про Ігорів похід(»?) (не)відомого автора («?)(С,с)лово про закон і благодат(ь?)(»?) м(М,м)итрополита (ІД)ларіона. Давню історію нашого краю ми знаємо (перед)усім завдяки («?)(П,п)овіс(ь?)ті минулих літ(»?) (Н,н)естора (Л,л)ітописця. Нестор жив у другій половині одинадцятого //(на)початку дванадцятого столі(тт,т)я. Присвятив своє жи(тт,т)я релігійній справі// (до)кінця своїх днів був ченцем (Києво)Печерс(ь?)кої (Л,л)аври. Однак прославився (перед)усім як автор (най)давнішого літописного зібра(нн,н)я («?)(П,п)овіс (ь?)т(ь?) минулих літ(»?) що проливає світло на нашу історію адже пам('?) яток написа(нн,н)их майже тисячу років тому дуже мало а (тим)паче таких масштабних! («?)(П,п)овіс(ь?)т(ь?) минулих літ(»?) вражає широтою охопле(нн,н)я історичних подій //від перших кроків людства після вигна(нн,н)я (А,а)дама і (Є,є)ви з раю до бурхливих історичних подій початку дванадцятого столі(тт,т)я. Ця книга висвітлює історію (С,с)хідних слов('?) ян і князівс(ь?)кої влади утвердже(нн,н)я хр(е,и)стиянства на (Р,р)усі ро (з,с)повідає про вин(е,и)кне(нн,н)я слов('?)ян(ь?)с(ь?)кої п(е,и)семності. Усі згадані книги (руко)писні а перша друкована книга в (У,у)країні з ('?)явит(ь?)ся майже через (пів)тисячолі(тт,т)я //її надрукує славетний (І,і) ван (Ф,ф)едоров.( 173 слова. З підручника )
Написати диктант та відправити на електронну verashynkevych@gmail.com до 16.00)
27. 04. 2020р.
Урок української мови
Тема: Складні речення із сурядним
та підрядним зв’язком. Розділові знаки в таких реченнях
Мотивація уміння.
Сьогодні на уроці ми
розглянемо тему «Складні речення із сурядним та підрядним зв’язком. Розділові
знаки в таких реченнях»; ознайомимося з особливостями будови складного речення
із сурядним та підрядним зв’язком; будемо вчитися правильно визначати структуру
складних речень із різним видами зв’язку; правильно ставити розділові знаки;
повторимо вивчене про складне речення.
III. Актуалізація опорних
знань, умінь і навичок.
1.
Синтаксичний розбір - [ ],а [ ], (що...). (записати)
Сонце і повітря лоскочуть щоки, а зелень ялинкових гілок виглядає
з-під снігу так свіжо, що, здається, надворі стоїть весна, одягнена у білі
шати (М. Коцюбинський) — (складне речення із сурядним та
підрядним зв’язком).
Бліцопитування.
1.
Які бувають типи
багатокомпонентних складних речень?(Складне речення із сурядним та підрядним зв’язком; складне
речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком; складне речення із підрядним
та безсполучниковим зв’язком; складне речення із сурядним, підрядним та
безсполучниковим зв’язком).
2. Які види зв’язку бувають у
цих реченнях?(Сполучниковий — сурядний і підрядний — та безсполучниковий).
3.
Які розділові знаки ставлять у реченнях з
різними видами зв’язку?(У багатокомпонентних реченнях уживають такі ж
розділові знаки, як і в сполучникових та безсполучникових складних реченнях. Найчастіше в таких реченнях ставлять кому).
4. У яких випадках кому між
частинами складного речення із сурядним та підрядним зв’язком не ставлять?(Між
двома частинами складного речення, поєднаними єднальним сполучником, що мають
спільне підрядне речення. Між двома частинами складного речення, поєднаними
підрядним зв'язком та єднальним або розділовим сполучником, що мають спільну
головну частину).
5. Які складні речення
вважають синонімічними?(Сполучникові складні речення (складносурядні,
складнопідрядні) і безсполучникові складні речення часто бувають синонімічними.
Створюється можливість заміни одних речень іншими: сполучникових на
безсполучникові і навпаки).
Складні речення, у яких
поєднуються різні види сполучникового (сурядного й підрядного) та
безсполучникового зв’язку, називають реченнями мішаного типу. Вони можуть бути різних
комбінацій (поєднань) і поєднувати різну кількість компонентів. Це новий тип речень, з
якими ви ознайомитесь. А поки що перевірте свої знання про складне речення,
виконавши тестові завдання.
Виконання тестових завдань. (записати)
1.Складним називають речення,
яке складається із
А двох і більше простих
речень, об’єднаних в одне ціле за змістом, інтонацією, з допомогою сполучників
або без них
Б двох і більше простих
речень, одне з яких обов’язково двоскладне, а інші — односкладні
В двох і більше простих
речень, часто не пов’язаних за змістом інтонаційно
2.
Складні речення
утворюються
А лише з двоскладних
речень, рівноправних між собою
Б лише з односкладних
речень, залежних одне від одного
В із двоскладних чи односкладних
простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу
3. Кілька частин, що входять у
складне речення, можуть поєднуватися
А сурядним, підрядним,
сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
Б лише сурядним і підрядним
сполучниковим зв’язком
В лише сурядним,
сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
4. Речення Над світом
стояла така тиша, що чути було, як плакала надламана гілка А. складносурядне Б. .складнопідрядне В.
безсполучникове Г. складнопідрядне з кількома
підрядними Д. складне речення з різними видами зв’язку
5. У реченні Я вірю добро і
краса житимуть вічно... потрібно поставити такий
розділовий знак
А кому
Б крапку з комою
В двокрапку
Г тире
6. Які види складного речення
відображено на схемах?
1 [ ], але [ ], ( )
2 [ ], ( ), і [ ]
3 [ ].[ ] і [ ]
4 [ ] і [ ]: [ ], [ ]
А складнопідрядні з
кількома підрядними
Б складносурядні
В безсполучникові
Г складні речення з різними
видами зв’язку
1.
Систематизація
знань учнів.
— Запишіть речення,
розставте розділові знаки, накресліть схему. (записати)
Десь читав я, що з літами
все долає мудрий спокій, і в красі його жорстокій не знайти юнацьких мрій.
Творча лабораторія (компетенція продуктивної
творчої діяльності).
— Спишіть подане речення,
схарактеризуйте його, побудуйте схему: (записати) Я думаю про день майбутній, і любо бачити
мені, що океан людський могутньо стає грудьми навстріч війні
Синтаксичне
конструювання.
— До наведених
складносурядних речень додайте ще одну частину, з’єднавши їх підрядним
зв’язком. Накресліть схеми складних речень. (записати)
1.Розтанув сніг, і гаї привітно зашуміли
довкола ланів.
2.Повіяв злегка вітерець, і зашуміли верболози.
VII. Домашнє завдання (компетентність
саморозвитку і самоосвіти).
- Обов'язкове: опрацювати теоретичний матеріал
підручника.
- На вибір: виписати із творів художньої
літератури 4-5 складних речень із сурядним і підрядним зв’язком АБО
написати твір-мініатюру (9-11 речень) на тему «Мій край — Україна»
22.04.2020р.
Тема уроку: Текст і його ознаки (повторення)Опрацюйте § 33 виконайте вправу 1, 2 на ст. 116 (усно)
перегляньте відео за посиланням (повторення теми"Наголос")
https://www.youtube.com/watch?v=jTM1xZ5m7Bo&t=197s
21.04. (вівторок) 2020р. Урок української мови
Тема уроку : Текст і його ознаки
1. Опрацювати теоретичний матеріал
Ключові слова: «текст», «зв’язність», «комунікативність», «членованість», «інформативність».
Якими ще ознаками можна охарактеризувати текст?
Текст — це висловлювання, яке складається
з кількох речень, має певну змістову й структурну завершеність. Комунікативність реалізується в
спрямованості тексту на відповідного адресата. Членованість - текст може членуватися на комунікативні одиниці
нижчого рангу (складне синтаксичне ціле, фрази), яким відповідають (хоч і не
завжди) мовні одиниці — абзац і речення. Зв’язність —
усі мовні елементи в тексті пов’язані між собою за логікою та структурою. Інформативність
— текст акумулює інформацію та служить засобом її передачі. Цілісність тексту полягає в тому,
що в ньому вичерпно викладено тему, а виклад підпорядковано досягненню
поставленої мети. Завершеність тексту — необов’язкова ознака» притаманна лише конкретним текстам із
визначеними межами.
• 2. Практична частина (виконати у зошиті)
Перепишіть текст, вставте потрібні
орфограми.
СУТНІСТ..РИНКУ
Мабут.., найпонулярнішим словом сьогодні в
нашому суспіл..стві як на побутовому рівні, так і в наукових працях,
публіцистиці є слово «ринок». Зумовлено це переходом (У, у)країни в нову
систему координат, якою для нас є ринкова економіка.
З давніх часів ринок визначали як місце
(ринкова площа), де здійснюєт..ся купівля або продаж товарів. Ос., чому у
багат..х слово «ринок» а(сс,с)оціюєт..ся з базаром — місцем обміну
виробле(нн,н)их благ. Це так лише частково. Ринок — поня(тт,т)я біл..ш широке і
містке. Це і магазини, універмаги, універсами, різні палатки, де купуют..ся
продукти харчува (нн,н)я, одяг, взу(тт,т)я, товари щоде(нн,н)ого вжитку. Є
ринки, на яких продаються і купуют..ся ці(нн,н)і папери (акції, облігації),—
фондові біржі. На товарних біржах, де пропонуються товари (зерно, цукор,
цемент) за стандартними якіс(т)ними показниками, покупці та продавці вступают..
у конкретні відносини. Два учас(т)ники або біл.лпе беруть на себе юридичні
з(о,а)бов..яза(нн,н)я, якими визначаються їхні дії та відповідал..ніст.. Ці та
інші відносини між продавцями і покупцями з нр..воду існуючих та потенційних
товарів утворюют.. ринки (З журналу).
• Поясніть, чому текст має таку назву?
Запропонуйте і запишіть свій варіант.
• Складіть план тексту.
• Запишіть ключові слова цього тексту.
Ключове слово — це
слово, яке має істотне смислове навантаження в тексті. Як правило, виділяють
5—10 ключових слів.
Ключові слова можна використовувати під
час пошуку інформації в інтернеті чи на сторінці сайту.
14 квітня (вівторок) 2020р.
Опрацьовуємо тему "Складне речення з різними видами зв'язку", читаємо §32. Виконуємо вправу №2 ст. 113. переглянемо презентацію за посиланням.
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком
Складне речення, у якому поєднуються різні види зв'язку, називається складним з різними видами зв’язку.Серед таких речень розрізняють речення із сурядним і підрядним зв'язком та речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком.
У складному реченні із сурядним і підрядним зв'язком одні частини з'єднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними сполучниками чи сполучними словами: Аж ось труснуло сніжком, і земля нагадала аркуш паперу, на якім дитина випробувала зелені, руді й сірі фарби.
У цьому реченні перша і друга частини з'єднані сурядним зв'язком, а друга і третя - підрядним.
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком можуть мати різну будову:
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від однієї з них залежить одна або кілька підрядних: Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну;- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від кожної з них залежить одна або кілька підрядних: Щаслива ти, дорого, якою ми ідем, і пісня та щаслива, що в серці ми несем;- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком і мають спільну підрядну частину: Коли в лісах іще ревли буй-тури, Даждьбогу сонце приміряло німб і люди чорноліської культури жили, співали, сіяли свій хліб.
Між двома головними частинами, з'єднаними одиничним сполучником чи, або, та (в значенні і), і (й), якщо вони мають спільну підрядну частину, кому не ставимо: Ще той папір від часу не зотлів і пам'ятка лишилась людям здавна, де за неграмотних французьких королів підписувалась Ганна Ярославна.Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв'язку
При збігу сполучників перед другим з них кому не ставимо тоді, коли в наступній частині наявні співвідносні слова то, так:1. Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав.2. З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу.Якщо перший з двох сполучників протиставний (а, але, однак і т.д.), то кому після нього взагалі не ставимо: Туман пав бузковим цвітом, а коли почав розходитись, крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали.
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком
У складному реченні із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком одні частини поєднуються за допомогою сполучників чи сполучних слів та інтонації, а інші - лише інтонації: Вже на річках дитячий галас вщух, холонуть дні, і все навкруг холоне. У цьому реченні між першою і другою частинами - безсполучниковий зв'язок, між другою і третьою - сполучниковий.
Складні речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв'язком діляться на три різновиди:- складні речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком: Пишається калинонька, явір молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють.;- складні речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком: Споконвіку в народі побутує думка: хто першим побачить цвіт ліщини, тому весь вік посміхатиметься щастя.;- складні речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком: Жодна мова ніколи не розвивається ізольовано; вона завжди зазнає більшого чи меншого впливу інших мов, і сама впливає на мови, які так чи інакше контактують з нею.
Вибірковий диктант
Випишіть слова зі знаком м’якшення.
Д…ніпро – націонал…на гордіст… України. Це символ козац…кої вол…ності, слави і звитяги. Недаремно козаки називали Січ… матір…ю, а Д…ніпро – бат…ком. На його берегах пишаєт…ся стол…ний Київ, милуют…ся своєю вродою сот…ні мал….овничих сіл і містечок. Острів Хортиця – символ Запороз…кої Січі. Колис… тут зупинялися воїни київс…ких князів.
Українс…кий пис…менник Микола Гогол… був вражений широчінню Д…ніпра, опоетизував його неповторніст… у буд…-яку пору року. А Великий Кобзар… знайшов віч…ний спочинок біля дніпровс…ких круч… .
Не можна уявити України без солов…їної піс…ні, верби, тополі чи калинон…ки. Так само, як не можна уявити її без Д…ніпра.
Фонетичний диктант
Зробити правильний запис слів, поданих у фонетичній транскрипції.
[багацтво], [бород’ба], [д’іхт’ар], [ж:ати ], [л’уд’с’кий], [молод’ба], [проз’ба], [книз’ц’і], [бойац’:а], [йаблун’а], [рад’ійу], [шчука], [с’м’ійєс’:а], [с:адити], [дор’із’ц’і], [лехко], [доц’:і], [к’іс’ц’і], [фудбол].
Текстуальний диктант
Залишити в тексті тільки правильну орфограму.
Тарас Шевченко народився на україн(с,сь)кій з(и.е)млі, під (у,У)країнським небом, проте він належить до тих людей-світочів, які стають дорогими для всього лю(т,д)ства і в пошані вс(ьо,о)го людства (с.з)находять сво(є,йе) бе(з,с)мерт(я,а).
Народж(и,е)ний матір(ь,’)ю-кріпачкою і сам кріпак він став революціонером т(и,е)танічної сили. Його бо(йа,я)лися царі, його жахались і смертельно н(е,и)навиділи кріпосники. Коли Шевченка ві(т,д)правили в солдати, мабу(т,д)ь, ті вінценосні кати вважали, що звідти йому вже не буде воро(т,тт)я. Проте поет по(е,и)рнувся до рідної своєї України вогне(н,нн)ою піснею, ві(шч,щ)им незбореним словом.
Кодовий диктант
Правильно наголошене слово позначте цифрою 1; неправильно наголошене слово – цифрою 2; коли правильними є обидва варіанти – цифрою 3.
Літописний ( ) - літописний ( ), помилка ( ) – помилка ( ), завдання ( ) – завдання ( ), новина ( ) – новина ( ), видання ( ) – видання ( ), височина ( ) – височина ( ), спання ( ) – спання ( ), алфавіт ( ) – алфавіт ( ), кілометр () – кілометр (), твердий ( ) – твердий ( ).
7 квітня 2020р. (вівторок)
Опрацьовуємо ст. підручника 111 рубрики "Культура мови. Запам'ятайте правильний варіант словосполучень".
1 квітня 2020р.
Опрацьовуємо §30-31, вчимо словосполучення у рубриці "Правильно", виконуємо вправу 2. 3 ст.109. Виконуємо тест
за посиланням. Повторюємо "Орфографію "і вирішуємо тест
31 березня 2020р.
Любі дев'ятикласники!
Опрацьовуємо §29-30 вчимо словосполучення у рубриці "Правильно", виконуємо вправу 3 ст.108. виконуємо тест
за посиланням.
Комментариев нет:
Отправить комментарий