5-А клас 2020-2021н.р.р



13.11.2020р

Тема уроку. Письмовий твір-опис тварини в художньому стилі

Ознайомтесь! Чи любите ви тварин?

Щодня ви їх бачите, доглядаєте, допомагаєте їм. Усі вони чимось відрізняються: зовнішнім виглядом, вдачею, звичкам.

І, звичайно ж, вам хочеться поділитися своїми враженнями від тваринки, яка особливо подобається.

Навчімося ж описувати її.

·        Пригадайте, що таке опис.

У реченнях опису тварин, “відомим” є назва самої тварини або її частин тіла, а “новим” – ознаки.

Опис це висловлювання, у якому йдеться про ознаки предмета. Ці ознаки є постійними або одночасними. В описі йдеться про ознаки всього предмета та про ознаки його окремих частин.

Для опису можна поставити одне з таких питань: ЯКИЙ? ЯКА? ЯКЕ? ЯКІ?

·        Які бувають описи? Якими є їх особливості? (Науковий, художній).

Прочитайте текст. Дайте відповіді на запитання.

Порівняйте обидва тексти. До якого типу і стилю мовлення вони належать? Чим різниться їх мовне оформлення? Завдяки яким словам опис став точнішим і яскравішим? На які питання вони відповідають? До якої частини мови належать? Яка їх роль у мовленні?

Лебідь

Лебідь – великий перелітний дикий водоплавний птах із довгою вигнутою шиєю і білим (рідше чорним) пір’ям. Живе на берегах прісних річок і озер.

(З енциклопедії).

Лебідь

Лебедя за його силу, красу і величну осанку давно і справедливо названо царем усієї водоплавної птиці.

Білий, як сніг, з блискучими прозорими невеликими очима, з чорним дзьобом і чорними лапами, з довгою, гнучкою й красивою шиєю, він невимовно прекрасний, коли  спокійно пливе між зеленим очеретом по темно-синій гладкій поверхні води.

(За С. Аксаковим).

 

·         Які бувають описи? Якими є їх особливості? (Науковий, художній).

·        У якому з текстів ідеться про ознаки лебедя, характерні для всіх птахів цього виду, а в якому – про конкретного птаха та враження автора від нього? Який з описів можна прочитати в довіднику чи енциклопедії, а який – у художній літературі?

Завдання. Визначити характерні ознаки, за якими ви змогли впізнати тварину.

Гребінь – розкішна корона, мов із червоного коралу вирізьблена, очі – із  щирого золота, шия поблискує жовтогарячим шовком, а хвіст!.. Колесо! Темно-зелене блискуче колесо виграє проти сонця всіма барвами райдуги.

І носить свого хвоста так гордовито, що глянеш на нього і скажеш: ні, рівного йому на світі немає.

 

 

   Наш загальний улюбленець. Кличка Букет. Бурої якоїсь масті, рудий, наче трохи підсмалений, з хвостиком, бадьоро закрученим догори, він крутиться біля ніг, лащиться, усміхається своєю собачою  усмішкою.

 

 

Дослідження-характеристика

Чий опис кращий і чому? Прокоментуйте, зробіть висновки.

 

-         Мамо, ми бачили незвичайну тварину. Не знаємо, як вона називається, - збуджено розповідали Петрик і Дмитрик, повернувшись із цирку.

-          Опишіть її мені.

-         У неї чотири ноги і хвіст, приємна мордочка з розумним очицями й невеликі вуха, - поспішив Дмитрик.

-         Зачекай , я її опишу, - перебив Дмитрика Петро. -  Схожа на коня, але значно нижча і менша. Величиною з віслюка, тільки не має таких довгих вух і смугаста. Смуги в неї темні, майже чорні, та сірувато-білі. Лягають вони поперечно по тілу, від спини до живота. На стегнах тягнуться косо. Грива в неї коротенька.

-     Та це ж зебра, - каже мама. – міг би відразу сказати, що вона смугаста.

 

Завдання. Розгляньте зебру на малюнку. Чиєму описові відповідає малюнок?

Міркуймо.

Дмитрик навів подробиці, властиві багатьом чотириногим тваринам. Його опис поверховий, а деякі відомості – тільки відображення особистих вражень спостерігача  (приємна мордочка) або несталих, змінних ознак чи відчуттів тварини (розумні очі).

Петрик навів істотну ознаку, за якою зебра відрізняється від схожих тварин, - смугаста.

Такі ознаки називаються ХАРАКТЕРНИМИ.

·        Що потрібно знати, щоб скласти гарний опис? (Характерні ознаки)

 

Записати у зошит Творче конструювання

Запишіть назви ознак на місці пропусків. Скористайтеся довідкою.

У білки … тіло, вкрите … шерстю, і … хвіст. На … голівці – два вушка з … китичками.  … очиці нагадують … намистинки. Хвіст і мордочка у звірка …, ніж усе тільце, а черевце - … .

 

Довідка. Видовжене, рудою пухнастою, пишний, маленькій, темними, маленькі чорні, блискучі,  темніші, світліше.

 

Записати у зошит Добір лексичного матеріалу.

Тулуб – маленький, великий, витягнутий

Шерсть – довга, коротка, густа, гладенька, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, жорстка, м’яка, пухнаста, шовковиста.

Лапи – довгі, короткі, криві, рівні

Хвіст – довгий, короткий, куций, пухнастий, прямий, шаблеподібний

Вуха – довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі

Морда – загострена, коротка, тупа, приплюснута, прямокутна, видовжена, кругла.

Очі – чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, блискучі, сумні, веселі, злі.

 


Перегляд презентації

 

 

 

Завдання: за планом, поданим у вправі 162, (ст 82) скласти і записати твір-опис тварини (пташки або рибки, кішки або песика), яка найбільше подобається.

Тема: Написання префіксів пре-, при-, прі-

Опрацювати параграф 14.

Виконати вправи 165, 166, 167

02. 11.2020р. 

Тема: Написання значущих частин слова . Опрацювати параграф 13.

Виконати вправи 157, 160

30.10.2020р 

5-А клас

Мовна тема. Письмовий твір-опис предмета  з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі).

 Я дуже люблю квіти, а чи любите їх ви ?

 Рольова гра «Асоціації».

Дівчатка пригадайте той момент, коли вам дарують квіти, а хлопчики – коли ви даруєте. Пригадайте асоціації, які виникають у вас при цих спогадах.

(Свято, радість, день народження, літо, поляна, усмішка, дивовижна  краса, ніжність, тендітність, щастя, хороший настрій, добро, веселка, неповторність, захоплення, здивування, дивовижність

Квіти ваблять наші очі дивовижною красою, зігрівають  серця  надзвичайною ніжністю, тендітністю. На сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися  складати письмовий твір-опис предметау художньому стилі з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності . А описувати ми будемо квітку.

Прослухайте загадку і скажіть, яку.

Я на сонце дуже схожа

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розцвітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Відгадати всім неважко,

Що за квітка я? ( Ромашка).

Лінгвістична гра «Волейбол».

Які типи мовлення вам відомі? (Опис, розповідь, роздум).

        Що таке опис? (Опис – це один із типів мовлення, за допомогою якого ми характеризуємо предмет, називаючи найбільш важливі для нього ознаки).

        Що таке ознака? (Ознака – це характерна властивість, за якою ми пізнаємо предмет. До ознак належать: обсяг, розмір, смак, колір, форма, запах, вік, зовнішність, характер).

        Що є «даним»  і «новим» у тексті-описі? («Дане» - назва предмета, «нове» - його ознаки).

        Який буває опис? (Художній і науковий).

        Чим відрізняється науковий опис від художнього? (У науковому – точність, лаконічність, у художньому – є  епітети, метафори, порівняння).

Метод «Прес» (усно).

Прочитайте два тексти. Визначте, який опис художній, а який науковий.      Ромашка (інші назви: роме́н, невісту́льки, неві́стка, рома́н; рідко, рум'я́нок) рід однорічних дуже розгалужених рослин з сильним ароматич-ним запахом з родини Айстрові. Однорічна рослина 15-60 см заввишки, з розгалуженим, борозенчастим стебломЛистки чергові, 2-3 перисто-розсічені, сидя-чі. Квітки дрібні, зібрані у верхівкові суцвіття – кошики. Цвіте в червні - серпні.

·             За народними повір'ями, вважається, що там, де падає зірка, розквітає ромашка. А ще кажуть, що ромашки - це маленькі сонечка, які з'єднують безліч святих доріг-пелюсточок. Ромашки схожі за формою з парасольками, а за легендою  вони в давні часи були парасольками для маленьких степових гномів. Розпочнеться в степу дощ, гномик вкриється ромашкою або зірве її і крокує по степу, піднімаючи квіточку над головою. Дощик стукає по ромашковій парасольці, струмочками стікає з нього, а гномик залишається абсолютно сухим.

        Поміркуй! Які суфікси надають тексту емоційної забарвленості?

        Яких ще значень можуть надавати префікси і суфікси?

 «Суфікси, префікси, що надають тексту емоційного забарвлення».

Емоційне забарвлення

Суфікси, префікси

Приклади

Значення здрібнілості, пестливості, ніжності

-ець, -ик, -очок,

-ечок, -еньк, -оньк,

-есеньк, -ісіньк, -ен,

 -очк.

Вітерець, котик, шнуро-чок, вершечок, малесень-кий, біленький, тонісі-нький, хлопченя, діточки  

Значення зневаги, згрубілості, збільшеності

-ищ, -иськ, -юк,

-чук, -юга, -юган,

-ил, -иськ, -юх

Вітрище, хлопчисько, писака, ледацюга,

вітрюган, вітрило,

вітрисько, упертюх

Відтінок урочистості

по-, па-, пра-, уз-

Паморозь, прадавній, порозходилися, узвишшя

 

Знає бджілка і мурашка,

Звуть цю квіточку ромашка.

                             Леся Вознюк

·        На стрункій високій ніжці

Біля річки на лужку,

У косинці-білосніжці

Стрів я квітоньку таку.

                                                 Марія Познанська

«Цілющі властивості ромашки».

        Як зустрінуться вам, друзі,

Запашні ромашки в лузі,

Не забудьте їм вклонитись,

Й пелюсток росою вмитись,

Бо ромашкові відвари –

То найкращі ліки-чари.

      Ромашка не тільки красива, ніжна, тендітна квітка. А й має цілющі властивості.    Дібрати художні засоби до слів (усно) .

Враження: прекрасна, витончена, дивовижна, неповторна, надзвичайної краси, квітка ніжності, чистоти, тендітна.

Стебельце: високе, тоненьке, струнке, соковите.

Листочки: зелені, різьблені, наче мережки.

Пелюсточки: білі, маленькі, білосніжні, ніжні, тремтливі, наче промінчики, мов війки.

Серединка: жовта, золотиста, наче золоте сонечко.

Ромашка: маленьке сонечко, схожа з парасолькою, золотиста, наче ніжні здивовані очі, маленька, тендітна, гарна, жовтоока, казкова, мила, мрійлива, ніжна, , росяна, тонкостебла, цілюща, ясноока, дивиться, усміхається, радіє, зустрічає.

Ця проста та нехитра квіточка росте всюди: у садочках та квітниках, у парках та на городі. Навіть інколи зненацька з’явиться посеред шумної міської вулиці, нагадавши перехожим про красу природи. А справжній дім та родина ромашки — у великому різнотрав’ї українського поля.

Маленька ромашка не впадає в око великими розмірами, не має пишних «вогняних» пелюсток. Її не одразу помітиш серед пишних лілей, троянд, жоржин та орхідей. Але проста, скромна краса ромашки все одно незрівнянна. Недарма в літературі ця квітка є символом доброти, юності та скромності.

План твору-опису ромашки у художньому стилі.

І. У яку пору року і де росте квітка.

ІІ. Опис ромашки.

1.     Якого кольору квітка.

2.     Які в неї пелюстки.

3.     Стебельце.

4.     Листочки.

5.     Запах.

6.     Цілющі властивості.

ІІІ. Чим найбільше вразила квітка?

– Домашнє завдання: Напишіть твір-опис ромашки в художньому стилі за планом .

29 жовтня 2020р. 
5-А клас! Будь ласка,  любі мої  учні, пройдіть тест до 30.10.до 20.00. Дякую! Тема: Будова слова. Успіхів..
  
Код доступу 4180213
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
28.10.2020р.  Тема: Суфікс як значуща частина слова.

 «Мозковий штурм»

Частина слова без закінчення – це...

Змінна частина слова – це...

Закінчення мають лише ... слова.

Які слова не мають закінчення?

Закінчення буває ...

Значуща частина слова, яка виражає його лексичне значення це ...

Слова  зі спільним коренем, але різним лексичним значенням називаються ...

Мають одну і ту саму основу, але різне закінчення це...

Значуща частина слова, яка стоїть перед коренем...

.Пояснення вчителя

Значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів називається суфіксом. (верх — вершина, верховий, вершечок, вершитель). В одному слові може бути декілька суфіксів. Садок, садочок.

Робота з підручником ст. 77 опрацювання правила

Вправа 145 усно.

Утворіть від поданих слів прикметники. Позначте суфікси (письмово).

Розум, жито, крига, холод, зелень, дерево, скло, вітер.

Подані слова згрупуйте у три стовпчики: а) слова, в яких основа складається з кореня; б) слова, в яких основа складається з кореня і префікса; в) слова, в яких основа складається з кореня, префікса і суфікса

Показ, перевал, лоза, висадки, клен, приказка, зруб, порадник, сом, поле, вигін, мряка, політ, прогулянка, затишок, прадід, прабабуся, синочок, пагорб.

ПОСЛІДОВНІСТЬ РОЗБОРУ СЛОВА ЗА БУДОВОЮ (усно)

1.       Виділіть закінчення, змінивши форму слова.

2.       Позначте основу слова.

3.       Виділіть корінь, дібравши спільнокореневі слова.

4.       Виділіть суфікс, з’ясуйте його значення (якщо це можливо).

5.        Виділіть префікс, з’ясуйте його значення (якщо це можливо).

Зразок усного розбору                  Пролісок

У слові пролісок нульове закінчення, яке вказує, що це іменник чоловічого роду в називному відмінку однини. Основа слова — пролісок; до неї входять префікс, корінь і суфікс. Корінь слова — ліс; спільнокореневі слова: ліс, лісок. Суфікс -ок- є ще у словах: куток, садок. Префікс про-; з цим префіксом уживаються слова: провесінь, прогалина.  

Зразок письмового розбору   

Розберіть слова за будовою спочатку усно, а потім — письмово.

Превеликим, принесу, підлісок, невидющий, хлібний, пречудовий, перерозподілений.

 Спишіть речення, ставлячи розділові знаки. Розберіть за будовою виділені слова.  Із перлистого туману при яснім моїм вікні устає півсонний ранок гасить зорі і вогні (М. Рильський). 2. Гроза пройшла зітхнули трави квітки голівки підняли (Олександр Олесь). 3. Здається придорожня береза гойдала на своїх плакучих гілках зелений димок (М. Стельмах).

Бесіда.  1. Що таке суфікс? Яке місце він займає у слові? 2. Чи може слово існувати без суфікса?  3. Скільки може бути у слові суфіксів?

Домашнє завдання  пройти тест за посиланням

Код доступу 2870053

join.naurok

  27/10/2020  Тема: Префікс як значуща частина слова.

 «Мозкова атака»

ü Що таке закінчення і як його визначити?

ü Що таке основа слова? Які частини слова є його основою?

ü Як визначить корінь слова?

ü Де в слові стоїть суфікс і префікс?

ü Як позначаються частини слова?

Загадково-природничий диктант

Завдання

ü Відгадати загадки. В словах відгадках визначити корінь слова.

ü Як називаються ці слова?

ü В якому слові перед коренем знаходиться морфема?

1.      Один із станів води, буває взимку.

2.      Ніжна зірка сніжно-біла

На рукав мені злетіла

Поки ніс її сюди,

Стала краплею води.

3.      Птах цей червоногрудий

Не лякається застуди.

Як сніги впадуть умить

Із Сибіру прилетить.

4.      Що зліпили діти зі снігу?

5.      Казкова красуня зі снігу

6.      Як назвати стан природи, коли випало багато снігу? Слово відповідає на питання (що зробило?)

Сніг. Сніжинка. Снігур. Сніговик. Снігуронька. Засніжило.

Опрацювання навчального матеріалу за підручником ст .78

Коментар учителя.  

Префікс — значуща частина слова, що стоїть перед коренем і служить для утворення нових слів (цвіт — зацвісти, перецвісти, відцвісти, вицвісти).

Робота з підручником

Виконання вправи 148 (усно)

Вибіркове письмо (письмово)

Завдання: виписати слова, утворені за допомогою префіксів. Визначити префікси.
Гарний, гарненький, гіркий, гіркуватий, крутий, найкрутіший, літати, літаючий, лякати, ляканий, молоти, нагодувати, нагодований, напівзабутий, прийти, прилетіти, прилетів, прилетіла, прилетівши, сідаючи, гаряче, гарячий. 

Вправа «Утвори нове слово» (письмово)

Завдання: утворити від поданих слів нові за допомогою префіксів пре-, при-, пере-; з’ясувати вживання цих префіксів.

Смачний, гарний, добрий, тихий, морський, міський, думати, ходити, їздити, писати, єднати, орати, вивчити, хворіти, складати, міряти, казати, думати.

Вправа «Заміни одним словом» (письмово)

Завданння: замінити слова з прийменниками на слова з префіксами при- або пре-.

Бульвар коло моря;  ділянка при будинку; кіоск поблизу вокзалу; місцевість біля Карпат,; степи поблизу  Дністра; невеликий мороз; дуже поганий; лягти на кілька хвилин; посадка на землю; дуже розумний; дуже глибокий; повернення птахів.

Завдання – перетворення (письмово) Завдання: утворити  за допомогою префікса без- нові слова з протилежним значенням, записати  їх разом з іменниками, з якими вони вживаються. З утвореними словосполученнями скласти речення.

Зразок: хмарне небобезхмарне небо.

Хмарне небо, помилкове рішення, зоряна ніч.

 Словотворчі  вправи. Вправа 1: від поданих слів за допомогою префіксів за-, пере-, від-, до-, при- утворіть нові слова. Доберіть до кожного з них залежні. Запишіть словосполучення. Позначте префікси у словах.

Летіти, нести, вести, везти.
Зразок. Залетіли в сад, перелетіли через ліс.

Вправа 2: утворіть від кожного слова нове за допомогою одного з префіксів: на-, при-, за-, під-, до-, ви-, від-, з-.З двома словами побудуйте речення.
Пливе, будує, сіє, вчить, лікує, веде, везе, віє.

Дослідження-зіставлення (усно)

Завдання: визначити скільки префіксів має кожне слово? Що вони означають? Який висновок можна зробити про вживання префіксів?

Передоручати, прибережний, понавиробляти, попоїсти, винахід, приголубити, наосліп, надхмарний, праліс, заширокий, беззсоння, возз’єднатися, походити.

Із словами винахід, приголубити, беззсоння скласти речення.

Лексична робота (усно)                           

За допомогою тлумачного словника з’ясувати лексичне значення виділених слів. (Наосліп — не бачити нічого, не дивлячись куди-небудь. Не маючи впевненості, точних, конкретних даних. Праліс — незайманий, предковічний, густий ліс).

Гра «Незакінчене речення»

ü Частина слова, яка стоїть перед коренем, називається……(префіксом)

ü Змінна частина слова називається….. (закінченням)

ü Префікс, корінь, суфікс це - ……(основа слова)

ü Спільна частина споріднених слів називається…….. (корінь)

ü Префікси служать для …… (творення нових слів)

Домашнє завдання

Виконати вправу 151 ст. 78

*(За бажанням) Виписати з художнього твору (на вибір) 15 слів (різних частин мови) з префіксами. Виділити їх. Пояснити правопис.

 26.10.2020р.   Урок   українсько\ мови 5-А клас                                                  Тема. Корінь, суфікс, префікс і закінчення – значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей (Опрацюйте параграф 11).                                                                                                                                                                   

Випишіть слова, в яких немає закінчення. В решті слів назвіть закінчення.

Горище, широко, мовний, пишу, взимку, блакитний, друг, міцно, наповнюють, підгір'я, високо, барвистий, книга, тихо, кіно, пальто.

1.    Розподільний диктант (опрацюйте параграф 12).

Запишіть слова у 2 стовпчики: І — форми слів, II — спільнокореневі слова.

             Наприклад:  школа – школі                              школа  - школяр          

Вода, водяний, водичка, воду, воді, підводник, водою, водолаз, води, водограй; квітка, квітник, квіткою, квітки, квітковий, квітку, квітувати, квітці, квіточка; ріка, річечка, заріччя, ріку, річковий, рікою, річище;

літо, літу, літній, літа, літечко, літом.

1.     До поданих слів доберіть спільнокореневі. Визначте корінь (опрацюйте   § 13)

2.    Наприклад: осінь – осінній

3.    .Сад, квітка, мова, казка, ліс, голос, тигр, ніч, малина.

4.    Випишіть спільнокореневі слова групами. Визначте корінь.

Лісовий, воля, поселення, молодий, вільний, ліс, молодь, неволити, село, молодіти, лісовик, сільський, лісництво, молодість, оселя.

-        Утворіть по три форми кожного слова. Виділіть у них основу і закінчення.

Весна, дерево, легенда, кущ, блакитний, переказав, могутня, море.

Самостійна робота (виконання вправ 135, 136)

 Домашнє завдання   §  11-13 (повторити).  Вправа 139 

09.10.2020р.  5 класТема: Розвиток зв’язного мовлення. Особливості опису тварини. Усний переказ художнього тексту, що містить опис тварини

Послухайте загадки. Подумайте, що треба було зробити автору, щоб скласти загадку.

                            В нього лапи й дзьоб червоні,

                            Не годуй його з долоні.

                            Дуже гучно заґелґоче,

                            І тебе вщипнути схоче.

                                                                    (сакГу)

                           Ця птаха тендітна та сильна,

                           Пливе вона в річці повільно.

                           Шия довга, наче спиця,

                          А постава, як в цариці.

                                                                    (біЛедь.)

 Текст для  опрацювання

1. Читання тексту для переказу вчителем.

Тигреня Васька

  По двору проїжджали один за одним вози... Батько йшов біля останнього воза, а на ньому сиділо, згорбившись і озираючись по боках... тигреня. Справжнє тигреня! Зморене, покрите пилом, воно ухопилося кігтями за край воза й так протрусилося по двору.

Ну от, Васько, і приїхали! — сказав йому батько. —

Він узяв тигреня на руки, відніс його на терасу.

Тигреня було таке незвичайне, що ми розгубилися... Юрбою, штовхаючи один одного, ми піднялися на терасу. Тигреня ходило впродовж перил і все обнюхувало... З поручнів звішувався рукав ватяної куртки. Тигреня вчепилося за нього лапою і зірвало вниз. Соня голосно засміялася. Воно підняло голову, поглянуло на неї.

 Тепер ми його добре роздивилися. Воно було таке, як шестимісячне цуценя сенбернара. У нього була велика, широка голова з круглими зеленими очима, широкий лоб і короткі вуха. Передні лапи були важкі й сильні, а задні набагато тонші. Тулуб худорлявий і щуплий, і хвіст довгий, як змія.

                                                                                (152 сл.)

До якого типу мовлення належить текст? —

Простежте, як автор уводить опис тварини в текст. Які мовні засоби використовує, щоб описати тигреня?

Що ви дізнались про Ваську?

3. Лексична робота

2) Завдання учням.

Доберіть синоніми до слів поглянути, розглядати, сильний.

Орієнтовний план  (записати у зошит )

1)Справжнє тигреня на возі.

2)Батько відніс Васька на терасу.

3)Незвичайне тигреня ходило впродовж перил й усе обнюхувало.

4)Опис тварини.

Домашнє завдання . Підготуватись та  переказати текст (усно).

«Опитування-інтерв’ю»

Чи відомо вам, яким ще тваринам існують пам’ятники у світі? (Пам’ятник вовчиці на Капітолійському пагорбі в Італії; коту — у Росії та в Україні; свині — у Полтаві та Ромнах; півневі — у Німеччині; голубам — у багатьох містах світу тощо.) —

   
Округлений прямокутник: ЗАПАМ’ЯТАЙ!

5-А клас 08.10.2020р.

Тема уроку:

Тренувальні вправи  з теми Лексикологія"

ПАРОНІМИ – слова, близькі за звучанням, але різні за значенням.    1.Порівняй слова, поясни їх значення (усно).

Округлений прямокутник: БУДЬ УВАЖНИЙ!Людний – людяний, рідкий – рідкісний, тактовний – тактичний,  музичний – музикальний.

 

Не всі слова, схожі за звучанням, є паронімами.

Пароніми бувають:

1) синонімічні: крапля – капля, привабливий – принадливий, рипіти – скрипіти;

2) антонімічніеміграція – імміграція, регрес – прогрес, густо – пусто;

3) однокореневінорма – норматив, припис – пропис, стінний – стіновий;

2) різнокореневіплутати – путати, промінь – пломінь, варта – вахта.

Вправа 1.  Запиши речення, вибравши  потрібне слово із дужок.

Моя мама працює у (військовому, воєнному) шпиталі. «Слово о полку Ігоревім» –  це (пам’ятник, пам’ятка) давньоруської літератури. У місті з’явилось багато (музичних, музикальних) студій. Консультант розповів про умови (ефектного, ефективного) використання техніки.

Вправа 2.  Пов’яжи кожний прикметник із відповідним іменником, що в дужках (усно) .

1. Димовий, димний, димучий, димчастий (порох, труба, камінь, вулкан).

2. Водний, водянистий, водяний (чорнило, шлях, жук).

3. Діловий, діловитий (людина, розмова).

4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).  Вправа 3. Випиши слова іншомовного походження.

Нам дала англійська мова,

Часто дж – початок слова:

Джерсі – в’язана тканина,

Джемпер – плетена кофтина,

Джем – желе із цукру й фруктів.

Джинси – це штани спортивні.

Ще одна властивість мови:

Інг та инг – вінчає слово:

Смокінг – це вечірнє вбрання,

Мітинг – масове зібрання,

Спінінг всі рибалки знають,

Пудинг з рису випікають. 

Вправа 5. Перепиши прислів'я, замінивши діалектні слова дібраними з довідки синонімами — загальновживаними словами. 1. Чужими руками добре ватри брати. 2. Файний, як лялька з болота. 3. Так пливе, як тупиця попід воду. 4. Як повна скриня, то й ми ґаздині. 5. У майстра повна тайстра.            Довідка: гарний, сокира, багаття, господиня, торба. 

 Вправа 6. Доповни речення назвами відповідних професій. Запиши.

1) Глину використовують у своїй роботі___________________________________. 2) Ручну пилку, рубанок, долото, свердло придбав у магазині ______________________________. 3) Модем, принтер, диск — слова, які вживають у професійному спілкуванні

Домашнє завдання:  1. Продовж ряди слів, які б починалися поданими іншомовними частинами (запиши):

Аеро (повітря) - аеровокзал, аерозоль _______________________________________

Біо (гр. "життя") - біологія, біомаса _________________________________________

Інтер (лат. "перебування поміж") - інтервал, інтернаціональний ______

Округлений прямокутник: ПОСМІХНИСЬ!Теле (гр.. "далеко")  - телевізор, телеграф ___________________________________

 

 

Склади 3 (три) речення зі словами.

 

                           5-А
07.10.2020р. 
Тема уроку. 
Узагальнення вивченого з теми"Лексикологія"
Виконати вправи з підручника : 121, 122 (усно), 123, 127 (письмово). Повторити матеріал параграфів 8-10 ст. 57-67
06.10.2020р. 
Тема: Пароніми. Значення паронімів у мовленні

Сьогодні ми дізнаємося про дуже цікаві словах - пароніми. Знання і розуміння паронімів допоможе вам правильно вживати їх у мовленні, збагатить ваш словниковий запас, навчить мислити. Але на початку нашої роботи давайте згадаємо, розповімо про інші цікаві словах - синоніми і антоніми.

1. Завдання 1.

Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Запишіть їх.

Дружити, приятелювати, товаришувати, ладити, брататися; сучасний, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній; найновіший, минулий, дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.

 

2. Завдання 2. До поданих слів доберіть антоніми. Запишіть їх.

Пасивний – ,

день – ,

голосно – ,

песиміст – ,

вчений – ,

колективний – ,

багато – .

ПаП    Паронім це  слова  близькі  за звуковим  складом  і  вимовою,  але  різні  за  значенням: 

незгода ─ негода, кампанія ─ компанія,  віра ─ вірність, ціна ─ цінність.                                                                             Вони  переважно  належать  до  однієї  частини  мови,  мають  однакові  граматичні  ознаки.  

Пароніми  є  активно  вживаними  словами  у  різних  мовних  стилях.  Крім  того,  вони  

вживаються у  мовленні,  як  і  омоніми,  для  створення  каламбурів,  словесної  гри. Лексичне  значення  паронімів  пояснюють  у  словниках  паронімів  української  мови. Не всі слова, схожі за звучанням, можна вважати паронімами. До паронімічних належать тільки ті, що мають невелику відмінність у вимові:

Уява –уявлення,

Дефектний –дефективний,

Декваліфікація – дискваліфікація.

Часто вони мають один корінь, а відрізняються лише суфіксом, префіксом, закінченням, наявністю чи відсутністю частки (-ся). Серед паронімів є слова з різними коренями (плюш і плющ). Незначна різниця у вимові паронімів спричинює труднощі у їх засвоєнні, призводить до помилок, зокрема до неправильної заміни одного слова іншим. Тому треба особливо уважно стежити за вживанням малознайомих слів і завжди звертатися до відповідних словників, щоб уточнити значення, правопис і вимову потрібного слова.

У діловому мовленні найчастіше зустрічаються такі пароніми.

Виборний. Виборчий

Виборний - посада, агітація.

Виборчий - кампанія, право, бюлетень.

Виключно. Винятково

Виключно - тобто лише, тільки.

Винятково - дуже, особливо, надзвичайно.

Пов’яжіть кожний прикметник із відповідним іменником, що в дужках (усно)

1. Димовий, димний, димучий, димчастий (порох, труба, камінь, вулкан).
2. Водний, водянистий, водяний (чорнило, шлях, жук).
3. Діловий, діловитий (людина, розмова).
4. Особливий, особовий, особистий (присутність, займенник, випадок).

Завдання 3.  Коментоване письмо (письмово).

Перепишіть  речення,  добираючи  з  дужок  потрібне  слово.  Обґрунтуйте свій вибір.

В акціонерному товаристві посада голови правління (виборча, виборна).

Проведення виборів до Верховної Ради забезпечують (виборчі, виборні) комісії.

Мій  товариш  охоче  виконує  різні  (громадські,  громадянські) доручення.

(Громадський,  громадянський)  мотив  є   одним  із  провідних у  творчості В.   Сосюри.

Між  учнями  та  вчителем  були  дружні  (відношення,  відносини).

На  сьогоднішньому  занятті  ми  вчилися  розпізнавати  типи синтаксичних (відносин, відношень).

Дівчина була в  складному матеріальному (стані, становищі).

Катя була в  поганому (стані, становищі) і  не могла йти далі.

 Творча  робота (за бажанням)  Складіть чотиривірш чи сенкан до слова «паронім».

  Домашнє  завдання: виконати вправу 125 , парагр.10 прочитати

Тема: Групи слів за значенням. Омоніми. 05.10.2020р. 

Процвітай, українська мово,

Заохочуй красою нас:

що багатший твій слів запас, –

легше вибрати влучне слово.

                                                                                       Дмитро Білоу Актуалізація опорних знань

1.    Репродуктивна бесіда

-       Який розділ мовознавства ми вивчаємо? Що таке лексикологія?

-       У якому значенні можуть уживатися багатозначні слова?

-       У чому різниця між словами, що мають пряме лексичне значення й переносне?

 

 

 Вибіркове письмо

Ø  Виписати словосполучення, у яких прикметники вжито в переносному значенні.

 

Лисяча вдача – лисяча хатка

Золота корона – золота осінь

Чиста совість – чиста дошка

Зелена сукня – зелений юнак

Глибокий сон – глибокий колодязь

 

https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496866630260/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%202.png?height=109&width=200                          

            Вивчення нового матеріалу

1.    Робота з таблицею «Групи слів за значенням»

 

-       Які слова називаються синонімами? Антонімами?

-       А з якою групою слів ви познайомилися ?

 

 2.    Лінгвістичне дослідження (загадка)

 

Тезко мій збудує дім  -

Я дам воду в домі тім. (кран)

 

-     Однакові, близькі чи зовсім різні за своїм лексичним значенням слова-відгадки?

-       Як вони вимовляються – однаково чи по-різному?

-       Чи однакове лексичне значення має слово КРАН у кожному випадку загадки?

-       А що ж спільного в цих словах? (однаково пишуться і вимовляються)

https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496866630260/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%208.png?height=112&width=200                  https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496867119799/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2010.png?height=112&width=200

3.    Пояснення вчителя

   У цій загадці використані слова, які вимовляються і пишуться однаково, а значення мають різне – ми це дослідили.

   Слова, які вимовляються й пишуться однаково, але мають різне лексичне значення, називаються омонімами.

   Значення омонімів розкривається тільки у фразі. Омоніми – важливий засіб словесної гри, матеріал для створення дотепів, каламбурів. Неточне вживання омонімів може породжувати двозначність думки.

   У якому словнику можна визначити значення терміну ОМОНІМ? (у словнику іншомовних слів або в тлумачному)

 4.    Робота з підручником

Ø  Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником сторінка 61

Прочитайте визначення омонімів

 

5.    Спостереження над мовним матеріалом

Ø  Прочитайте пари словосполучень. Знайдіть омоніми і поясніть свій вибір. Чи є між ними щось спільного?

Довгий ніс – ніс книжку   Водяна пара – пара коней  Дерев’яна лава – вулканічна лава

 

https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496867244012/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2012.png?height=112&width=200         https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496867247356/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2013.png?height=112&width=200            https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496867252139/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2014.png?height=113&width=200

Ø  Прослухати гуморески. Знайти омоніми. Пояснити свій вибір.

  

– Сашко, ти вже хвилин десять роздивля­єшся цю ілюстрацію. Що ж там такого цікавого?

– Та ось тут написано: «Князь із дружиною вирушає в похід». Я все шукаю, де ж

та його жінка намальована, і ніяк не знайду.

 

https://sites.google.com/site/metodicnaskarbnickaolga/_/rsrc/1496866630260/ukraienska-mova/uroki/5-klas-omonimi/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B4%2015.png?height=112&width=200

    Пояснення вчителя    Метод «Прес»

Ø  Визначити, у якому стовпчику омоніми, а в якому багатозначні слова. Вибір обґрунтувати

 Хитрі лисички                               Журавель летить

Смачні лисички                            Журавель скрипить

-       Я вважаю, що… , тому що…

 Закріплення вивченого матеріалу     Робота з підручником

Вправа 113 (усно)

   Творча робота

Ø  Уведіть подані омоніми в речення, щоб розрізнялися їх значення.

 

Вити - вити

 

Шила - шила

 

 Ø  Доповнити речення так, щоб зміст був зрозумілий (Усно)

На підвіконні лежав лист. Дівчина схопилась за косу.     Це мої півники.

 Словникова робота (міжмовні омоніми)

 

укр.                                                       рос.

шар (слой)                                      шар (куля)

луна (эхо)                                       луна (місяць)

неділя (воскресенье)                     неделя (тиждень)

час (время)                                     час (година)

мішати (перемешивать)                мешать (заважати)

Домашня робота. Вправа  116,  параграф 9 
          18.09.2020р.  
  Тема. Розвиток мовлення. Типи мовлення (різновиди текстів): розповідь, опис, роздум. Особливості побудови розповіді на основі власного досвіду           1. З’ясування емоційної готовності учнів до уроку.

Визначити настрій за допомогою дієслів: хвилююся, тривожуся, радію, передчуваю.

2. Слово вчителя.

Подаруйте посмішку собі,

Один одному, мені.

Я дарую посмішку і вам,

Радість допоможе у роботі нам.

Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі виконання практичних завдань

1.                Опрацювання таблиці „Типи мовлення”.

Назва типу мовлення

На яке питання відповідає

Про що йдеться у висловлюванні

Розповідь

Що відбулося?

Про дії особи або предмета, про події

Опис

Який? Яка? Яке? Які?

Про ознаки предмета або особи

Роздум

Чому?

Про причиново – наслідкові зв’язки між явищами, діями, ознаками

2.                     Прочитати. Визначити, до якого типу мовлення належить текст, свою думку довести. Повернувшись увечері з роботи, батько спитав синів, як вони прожили день.

Спочатку вiдповiдає старший син:

- Я сьогодні посадив дерево.

Потім до батька звертається середульший:

- Я увесь день малював.

Насамкінець розповідає молодший:

- Я сьогодні... у м’яча грав... морозиво з’їв...

- Для тебе день втрачений,- говорить йому батько. - А брати твої добре день прожили.

За В. Сухомлинським

Помiркувати, що й у якiй послiдовностi ви могли б розповiсти про вечiр у своїй родинi. Розповiдаючи за планом, використовуйте слова спочатку, потiм, тодi, пiзнiше та інші.

                                               Вечiр моєї родини


                                                            17.09. 2020р. 
 Тема уроку: Повторення вивченого про дієслово

      Обміркуй!

Яка частина мови називається дієсловом? Навести приклади.

Яку особливість має неозначена форма дієслова? На яке питання відповідає неозначена форма дієслова? Навести приклади дієслів у неозначеній формі.

·       Форми яких часів мають дієслова? Навести приклади.

·       Як змінюється дієслово?

Вибірковий диктант.

Виписати дієслова. До кожного з них поставити питання. Пояснити написання не з дієсловами. Вказати дієслова у неозначеній формі.

Не шукай долі, а шукай волі.  Або волю здобути, або дома не бути. Немає гіршої долі, як жити без волі. Великі душі мають силу волі, а слабодухи гинуть у неволі. Сильна воля гори перевертає.  На чужому полі ти не матимеш волі. 

Прочитати речення.  Визначити дієслова, до кожного поставити  питання. Вказати дієслова в неозначеній формі. Чи вказують вони на час, число, особу? Визначити час особових  дієслів (усно)

Навіть тоді, як людина згорить, совість людини продовжує жить (М. Вінграновський). Совість гризе без зубів. Кращого за сумління порадника не буває. Хто утратив стид, той утратив честь. Сором казати, та гріх таїти.  Соромно людям на очі показатися. (Нар. творч.). Мені совість підказала так зробить добро людині, щоб вона про це й не знала. (Д. Білоус.)

Розподільний диктант (записати).

Подані дієслова поставити у формі третьої особи множини теперішнього часу, виділити закінчення  та  записати в дві колонки за дієвідмінами.

Ходити (наприклад-ходжу), любити, знати, читати, нести, клеїти, ліпити, ходити, їхати, галасувати, кричати, мовчати,  писати.

Переписати, на місці крапок уставляючи пропущені букви. Від чого залежить вживання голосного у закінченнях дієслів?

Ход..ш, співа..ш, люб..ш, кос..ш, перемага..ш, перенос..ш, допомага..ш.

Прочитати дієслова, правильно їх наголошуючи (усно) Зненавидіти, зобразити, кінчити, клепати, коштувати, перевести, обвести, об’єднати, оголосити, ознайомити, перевиконати, перенести, підвищити, з’ясувати.

 Переписати, знімаючи  риски та вставляючи пропущені букви. Пояснити написання  дієслів  з  не.

 Не/лізь у горох, то й не/скаж..ш ох. Як не/ма..ш чобіт, то взу..ш постоли. Як не/побереж..ш тіла, то й душу погуб..ш. Проти вітру не/дмухн..ш. Не/брудни криниці, бо схоч..ш водиці.

  Відгадати загадки. Дієслова в кожному з речень підкреслити, пояснити їх написання. Виділені дієслова розібрати за будовою.

1. Коли нема, то чекають, як я прийду, то тікають. 2. Тріскотить, а не коник, летить, а не птах, везе, а не кінь. 3. Сам чистенький, аж блищить, а пройдеться – насмітить. 4. Кучерявий Іван на гору дереться. 5. Коло носа в’ється, а в руки не дається. 6. Крутиться, вертиться, а  берега держиться. 7. Влітку наїдається, взимку висипається.

Народна творчість. Відгадки.  1. Запах.  2. Ведмідь. 3. Річка.  4. Дим. 5. Дощ. 6. Олівець 7. Літак.

Домашнє завдання: виконати вправу 46 (письмово).

   5-А клас    16.09. 2020р. 

Тема уроку: Частини мови і способи їх розпізнавання. Іменник. 

І. Актуалізація опорних знань учнів
1. Теоретичний диктант
( усно)
1) Засіб спілкування – це ... (мова);
2) Використання засобів для спілкування - ... (мовлення);
3)    Розгорнуте усне або писемне мовлення однієї особи - ... (монолог);
4)    Розмова між двома або кількома особами - ... (діалог);
5)    Усне висловлювання думок і поглядів - ... (говоріння);
6)    Сприймання чого-небудь записаного літерами - ... (читання);
7)    Передача слів і текстів за допомогою літер - ... (письмо);
8)    Слухання й розуміння слів і текстів - ... (аудіювання);
9)    Той, хто надсилає комусь листа, телеграму, посилку - ... (адресант);
10)    Той, з ким ми вступаємо в розмову, кому пишемо листа чи телефонуємо - ... (адресат)
11)    Мовлення має дві форми - ... (усну і писемну)
12)    Обстановка спілкування може бути ... (офіційною чи неофіційною).

                             5-А клас 

.15.09. 2020р. 

УСНІ Й ПИСЬМОВІ ВИСЛОВЛЕННЯ, ТЕКСТ. ІНТОНАЦІЯ РЕЧЕНЬ, РІЗНИХ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЕННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В КІНЦІ РЕЧЕННЯ

Дайте (усно) відповіді на запитання: 1. Назвіть людей, із якими ви спілкуєтеся щодня. Про що ви найчастіше говорите? 2. Як часто ви спілкуєтеся телефоном? Хто розпочинає теле­фонні розмови? Про що вони? 3. Коли ви востаннє одержали та прочитали адресований вам лист або записку? Чи був їхній зміст цікавий? корисний? Чим саме? 4.Поясніть різницю між усним спілкуванням віч-на-віч або телефоном і листовним, тобто письмовим спілкуванням. У чому переваги кожного? У чому недоліки?

   Усе життя людини минає у спілкуванні. З батьками, іншими членами вашої родини, вчителями, друзями ви спілкуєтеся щодня, найчастіше — усно, рідше — письмово. Усе те, що промовлено, почуто, прочитано або записано засобами мови (словами, реченнями, текстами), є висловленням.

Йдучи до школи, ви чуєте лагідні слова мами: «Гарного дня! Хоро­ших тобі оцінок!» У відповідь кажете: «Дякую! Я старатимусь!». Це — усне спілкування. Почуті та сказані тобою слова й речення є усними висловленнями.

Над дверима школи розміщено плакат, на ньому — виведено слова «Ласкаво просимо!» Цими словами всіх, хто підходить до школи, гос­тинно вітають учителі та учні. Це — письмове спілкування. Записане та прочитане тобою й іншими людьми речення є письмовим вислов­ленням. Прочитайте прислів’я. У яких із них ідеться про усні висловлен­ня? У яких — про письмові? У яких — про ті й інші одночасно?

1. Добре тому жити, хто вміє гарно говорити. 2. Хто багато читає, той найбільше знає. 3. За гарне писання хвалимо не перо, а писаря. 4. Ніколи не кажи: «Не вмію», а завжди говори: «Навчу­ся». 5. Де розумом не дійду, то в книжці знайду.  Поясніть зміст першого прислів’я. Що означає гарно говорити Чому найбільше знань має той, хто багато читає? Чи можна читання книжки вважати спілкуванням із її автором Чи є прислів’я висловленням? Чому довгий час прислів'я передава­лися з покоління в покоління лише в усній формі Чому прислів’я й сьогодні не втрачають популярності   Прочитайте. Чи є прочитане висловлення текстом? Чому ви так думаєте Чи доводилося вам чути: «Грамотність сьогодні не потрібна! Ви­вчення мовних правил — даремно витрачені зусилля та згаяний час!» Справді, навіщо вчитися писати грамотно? По-перше, грамотне письмо — це повага до того, з ким ви спіл­куєтеся. По-друге, помилки ускладнюють спілкування — відволі­кають від змісту, а можуть його і спотворити. І ще одне. Чи не здається вам, що людина, яка не може на­вчитися писати грамотно, є лінивою? Вона не спроможна зро­бити над собою зусилля, не може або не хоче вдосконалюватись (За О. Горчинсъкою).

Чи згодні ви з автором тексту? Поясніть чому.

 Перепишіть, відділяючи речення одне від одного розділовими знаками і великою літерою. Записані речення прочитайте, пра­вильно їх інтонуючи.

Знак питання зажурився йому здалося що люди частіше використовують знак оклику чому вони мало ставлять одне одному запитань чому їм більше по­добається вигукувати й викрикувати якось знак пи­тання зустрів школярів вони безперервно запитували про щось у дорослих і один в одного знак питання аж затанцював з радощів він переконався що потрібний людям як приємно бути корисним.

Для чого між реченнями при читанні роблять паузи? Який розділовий знак вказує на інтонацію кожного з речень?

Домашнє завдання: виконати вправу 40, 42 

   
 14.09.2020р. 
                                         5-А клас 
   Українська мова 
Конспект  уроку з української мови для 5 класу на тему: Лексичне значення. Однозначні та багатозначні слова.

Ознайомлення з тлумачним словником.

Мета: удосконалювати вміння розпізнавати однозначні та багатозначні слова, визначати їх лексичне значення; попереджувати помилки в слововживанні; збагачувати словниковий запас; розвивати усне й писемне мовлення 

Очікувані результати:учні визначають належність слів до однозначних і багатозначних; оцінюють їх роль у тексті; користуються тлумачним словником. 

Обладнання:підручник, дидактичний матеріал, тлумачний словник 

Тип уроку: комбінований. 

Хід уроку

 І.   Організаційний момент(перекличка)

ІІ.Актуалізація опорних знань учнів

1.   Перевірка домашнього завдання,здають робочі зошити

2. Гра «Четверте зайве»

Прочитайте і скажіть:  сполучення букв, яке не є словом:

Мідь, час, хліб, сіль, діло, суьд, сум, хмара, мар,  люд, рог, зоря, вирій

2.   Бесіда (усно) (параграф 4)

Що таке слово? Яка його роль у житті людини?

Що таке лексика та лексикологія? —

Лексичне значення слова — це… —

3.   Колективна робота.

Здогадайтеся, який останній рядок строфи вірша Д. Білоуса.

Буває, що слово
Відоме давно,
А знає не кожен, що значить воно.
І тут у пригоді
Стає визначник
Скарбів наших мовних —
… (тлумачний словник).

Що вам відомо про тлумачний словник? —

 ІІ

 

§ V.  Домашнє завдання

1)   Вивчити теоретичний матеріал параграф№ 4

2)   Виконати вправи 64, 65

 

.

Комментариев нет:

Отправить комментарий