Те
Тема: Способи дієслова і
їх творення
Ознайомтесь! Дієслова різних способів
ми щодня використовуємо як в усному мовленні, так і на письмі. Тому для кожного
українця дуже важливо знати, які є способи дієслів і як правильно їх
утворювати.
Спосіб дієслова — це відношення дії, яку називає дієслово,
або стану до дійсності. Дієслова мають три
способи: дійсний, умовний та наказовий.
Дійсний спосіб виражає дію, яка відбувається, відбувалася
чи буде відбуватися (відбуватиметься).
Дієслова дійсного способу змінюються за
часами (минулий, теперішній, майбутній), числами (однина, множина), особами (в
теперішньому, майбутньому часі) або родами (в минулому часі).
Умовний спосіб виражає дію, можливу за певних умов або
бажану. Форми умовного способу утворюються додаванням до форм минулого часу
частки би (б). Частка б, би в умовному способі пишеться окремо: б пишеться після слів, що закінчуються на
голосний: я хотіла б; вона б
сказала; рада б узяти; я б про це розповів; би — після слів, що закінчуються на
приголосний: я хотів би; він би
сказав; я міг би взяти; він би це давно був зробив.
Дієслова умовного
способу, як і минулого часу, змінюються за числами, а в однині — за родами.
Форми умовного способу найчастіше
вживаються у складних реченнях, що виражають умову: Якби мені черевики, то
пішла б я на музики (Т. Шевченко).
Рідше вони слугують присудками простого
речення, у якому виражене прагнення, бажання: Хотіла б я піснею стати (Леся Українка).
Частка би (б) не завжди стоїть після дієслова, вона може міститися і
перед ним, і на певній відстані від нього: Коли б я навчився працювати,-як бджола,
скільки міг би правди назбирати у житті! (П. Воронько).
28.10. 2020р. Дієвідмінювання дієслів теперішнього і майбутнього часу
Практична
робота.
— Запишіть
дієслова у два стовпчики за дієвідмінами.
Дзвеніти,
згадувати, іскрити, різати, обирати, любити, обпалити, в'язати, хворіти,
розширити, зсипати, працювати.
Тренувальні
вправи.
Завдання І:
поставити дієслова у форму 3-ї особи множини теперішнього чи майбутнього часу і
записати їх за дієвідмінами у два стовпчики.
Блищати,
жовтіти, навчити, сидіти, нищити, боротися, плести, плисти, робити, лічити,
лікувати, цінити.
Завдання II:
пояснити лексичне значення слів лічити і лікувати, скласти з ними речення (усно).
Завдання III: поставити дієслова в потрібній особі й числі
теперішнього чи майбутнього часу залежно від їх змісту і записати речення.
Визначити дієвідміну, пояснити орфограми в особових закінченнях дієслів.
1)
Мама
(плести) мені нову кофтинку. 2) Ми (плисти) вже четверту годину поспіль. 3) Ми
(вирости) розумними, красивими і щасливими. 4) Діти (виростити) великий урожай
помідорів. 5) Ти щоранку (будити) брата. 6) Ви (бути) завтра на концерті? 7) Ми
(бути) виходити з дому одночасно.
Лінгвістична вікторина
1) Пригадайте
два дієслова, які у 2-й особі однини вимовляються однаково, але належать до
різних часів і дієвідмін. (Будеш — будиш.)
2) Пригадайте кілька пар однакових за значенням
спільнокореневих дієслів, одне з яких належить до 1-ї, а друге до 2-ї
дієвідміни. (Женуть — гонять, прохають — просять, мажуть — мастять, тупочуть — тупотять,
пророкують — пророчать, ґелґочуть — ґелґотять...)
Тема уроку : Орфографічний практикум
Зверніть увагу! Орфограма! Букви Е (Є), и (і) в особових закінченях дієслів (опрацьовуємо теоретичний матеріал на ст. 42)
26.10.2020р.
Тема: Дієслова І та II дієвідмін.
Я знаю, а ви знаєте? - Дієслово -
самостійна частина мови, означає дію або стан предмета, відповідає на
питання що робити? що зробити? що роблять? що зроблять?
- неозначена форма (інфінітив);
- доконаний, недоконаний вид;
- форми дієслова: неозначена, особова, безособова,
дієприкметник, дієприслівник;
- час (минулий, теперішній, майбутній).
2) Для чого будемо
вивчати тему "Відмінювання дієслів"? - Для написання тематичної роботи (Можливо).
- Для морфологічного розбору дієслова. (ТАК)
- Щоб знати морфологічні ознаки дієслів. (ТАК)
- Поглибити знання про дієвідміни. (ТАК)
- За якими ознаками відбувається поділ? Читайте і вивчіть !
Зміна
дієслів за особами, часами і числами називається дієвідмінюванням. Дієслова
поділяються на І і ІІ дієвідміни . До І дієвідміни належать дієслова, які в
3-ій особі множини мають закінчення -уть(-ють): читати — читають, писати
— пишуть. До ІІ дієвідміни належать дієслова, які в 3-ій особі множини мають
закінчення -ать(-ять):
стояти
— стоять, лежати — лежать
Опрацювати ст. 40-41
підручника, виконати вправу 13, перегляньте відео за посиланням
https://edu.gospmr.org/mod/page/view.php?id=4234
Завдання 1. Провідміняйте дієслова бачити, клеїти, боротися в теперішньому часі, виділіть особові
закінчення.
Завдання 2. Вставте пропущені букви, укажіть у
дужках дієвідміну.
Залет...мо ( ), запізн...шся ( ), прив'яж...те ( ), домовивш...сь ( ),
поліпш.,мо ( ), стукн...те ( ), відімкн..мо (
).
Завдання для самоконтролю
Визначте
дієвідміну дієслів і запишіть, вставляючи пропущені букви. Поясніть орфограми.
Плач..мо,
сид..те, жур..тесь, бач..ш, сто..мо, вод..те, ріж..ш, крут..шся, гор..мо,
ход..те, в’яж..ш, смі..ться.
Тема: Часи
дієслова. Минулий час.
Опрацювання навчального матеріалу
1. Поставте дієслова в усіх особах і числах теперішнього
часу. Запишіть, виділіть у них особові закінчення. Підкресліть орфограму
«літери е(є), и (ї) В особових закінченнях дієслів». Складіть речення з цими
словами.
I. Говорити, шанувати, зберігати,
дзвонити, дати.
II. Знати, балакати, стежити, любити, їсти
3. Розподільний диктант
Розподіліть слова за часами у
колонки: минулий, теперішній, майбутній:
Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з'єднує,
знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю,
боротимусь, згадаю, побачу.
Підкресліть другу від початку
слова літеру. За
умовами правильного розподілу слів розшифровується початок речення: Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має
майбутнього.
Пояснення матеріалу
Дієслова
можуть бути у теперішньому, минулому і майбутньому часах. Чи є між ними ще
якась різниця?... Давайте розглянемо. Наприклад, дієслово «працювати» (запишіть у зошиті):
Я працюю Ми працюємо
Ти працюєш Ви працюєте
Він, вона,
воно працює
Вони працюють
Чи можемо ми
визначити рід дієслова у теперішньому часі? Чоловічий, жіночий чи середній? А
це саме дієслово у минулому часі ми можемо змінювати за родами, от попробуйте:
жін. рід -
«працювала»,
чол.
рід - «працював»,
сер. рід -
«працювало».
Отже, особливість
минулого часу дієслів у тому, що у ньому дієслова можуть змінюватись за родами.
З’єднати де потрібно частку не з дієсловом: не навидіти, не брудний,
не вмієш, не дочитав, не притомніти, не написати, не добачити
VII. Домашнє завдання
Впр. 78, с. 30 05.10.2020р.
Комментариев нет:
Отправить комментарий